Cambodja/Cambodia! - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Karin en Sanne - WaarBenJij.nu Cambodja/Cambodia! - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Karin en Sanne - WaarBenJij.nu

Cambodja/Cambodia!

Door: Karin

Blijf op de hoogte en volg Karin en Sanne

27 Oktober 2008 | Cambodja, Phnom-Penh

Weer een land op de lijst erbij; we zijn in Cambodja.
Na een busreis vanuit Saigon van 3 uur, zijn we bij de grens aangekomen. Gelukkig hadden we een echte tour geregeld, dus onze "gids" heeft voor ons de Visa geregeld... dat scheelt een heleboel in "stempelgeld" wat je anders moet betalen. Daarna weer 3 uurtjes verder met de bus naar de hoofdstad: Phnom Pehn (ik krijg het maar niet goed uitgesproken). Daar werden we bij een erg vaag en ongezellig hotel gedropt door de busmaatschappij, maar we hebben de TukTuk genomen naar het centrum. Om de hoek van het Royal Palace hebben we een leuk guesthouse gevonden voor 8,- per nacht. Ontbijtje kost hier ongeveer $2,- p.p. (broodje gebakken ei met koffie). Het is wel even wennen voor ons dat alles hier in dollars gaat: alleen klein wisselgeld onder de volle dollar, krijgen we in Cambodiaanse Riel. Dat zijn er dan meestal een stuk of "duizend" haha! Maar het omrekenen naar de euro van de dollar is dan weer wel wat makkelijker.
Nadat we goed geslapen hadden zijn we de volgende ochtend naar het Royal Palace geweest (zie foto's op de andere site. Denk eraan dat we er om 8 uur 's morgens al waren, met een zware heftige regenbui hangend in de lucht!) Ook hier is het weer een beetje wisselvallig. 33 graden en meestal eind van de middag een geweldige regenbui.
's Middags goed siësta gehouden; niets gedaan.
Dag erna zijn we naar de markt geweest (wat lijkt het hier op Ghana!) en ook 's middags weer geslapen en gerust: zo warm is het hier.

Cambodja is weer heel anders dan Vietnam. Hier is het een stuk armer, een stuk viezer (rommel en afval, maar ook erg stoffig) en er komen heel veel mensen op je af om te bedelen. Vooral de kinderen! Wel heel moeilijk om te zien hoor, al die kleintjes met zielige ogen...
Om toch maar wel verantwoord te kunnen genieten hebben we een massage genomen bij een blinden-instituut. Ze trainen daar de blinden om zelfvoorziendend te worden. Dan maar op deze manier de mensen helpen.

Zondag weer 6 uur in de bus (gammel, met deuken, gaten in de ruit, stinkend, maar gelukkig een goede weg zonder hobbels) naar het noorden naar Siep Reap, waar we nu zijn. Vandag een dagje relaxen en dan gaan we morgen naar Angkor Wat! Spannend, mooi en vooral leuk; we maken er een 3-daagse fietstocht van. Dat is weer voor het volgende verslag.

Als jullie ons guesthouse van dit moment willen zien: (Onderhandeld over de prijs natuurlijk!) www.princemekong.com

En natuurlijk de foto's

Groetjes en tot later!

• 27 Oktober 2008 - 11:49

Petry:

Welkom in Cambodja en veel plezier bij Ankor Wat!

• 27 Oktober 2008 - 21:32

Yvonne Kok:

Hallo dames, Wat zien de foto's er gaaf uit!
    (Sanne over kinderen gesproken, Qui vroeg vanavond naar je, 'de oude Sanne' zei hij. Schattig hoor.
    Groetjes Yvonne

• 28 Oktober 2008 - 04:47

Ellen Peters:

We hebben jullie site ook gevonden!
    Kunnen wij alvast ideeen op doen voor vietnam!

Groetjes
    Ellen & Paul

• 28 Oktober 2008 - 09:46

Lotte:

Prachtige foto's! Mooie verhalen! Ik hoop dat er gauw meer komt!

x L

• 28 Oktober 2008 - 09:57

Margreth :

Hallo,ben wel een beetje laat, maar toch weer fijn het te lezen

• 28 Oktober 2008 - 17:23

Gertrude:

hallo kasanne,
    bedankt voor jullie kaart. Het mistery van de vrouw met de bananen is opgelost. Namelijk: volgens Hanna; gaat ze nergens en overal heen, verder zou ze ze ook kunnen verkopen. Ceel:Ze neemt het mee naar haar eigen plekje.
    Ceel zegt: ga maar lekker kijken naar sommige dieren.
    Wat me vooral opviel bij de video, was de stilte... wauw! Verder zijn er heel veel dingen in jullie verslag waar ik me een beeld bij probeer te vormen maar wat me echt niet lukt, omdat het zo'n andere wereld....
    Veel plezier enne wat een rare gewaarwording als je de telefoon opneemt en er wordt doodleuk gezegd: "hallo met karin".

• 28 Oktober 2008 - 22:44

Coen:

Misschien moet je de Ellen & Paul site eens lezen voor info Laos. Ze zijn in Luang Prabang en Vang Vieng geweest, maar weinig detail info. Vang Vieng is een tourist trap halverwege Vientiane en Luang Prabang, Margré heeft er ooit een telefoon gebracht. Vientiane is een slaperige stadje (140K inwoners), net als Luang Prabang (50K), hoewel die stad nu op de erfgoedlijst staat.

• 29 Oktober 2008 - 14:29

Suzanne, Springplank:

Leuk om jullie verslagen te lezen. Vietnam bracht veel herinneringen boven, leuk! Geniet ervan dames,

groetjes,

Suzanne

• 30 Oktober 2008 - 15:44

Nieske:

Heeee hoi jullie daar...
    Al weer een hele tijd niet bijgelezen... Maar, gisteren sprak is Willeke, Astrid en Marina en ze wisten allerlei leuke verhalen over jullie te vertellen... wat mij er aan deed herinneren om weer 's een keertje wat bij te lezen.
    Wat doen jullie veel indrukken op! Geweldig. Ontmoeten jullie veel reizigers?
    Wens jullie nog heel veel mooie dagen toe.
    Geniet maar van de temp, want hier hebben we 's nachts nachtvorst.
    O ja... en een kredietcrisis... wist je dat al?
    Groet Nieske

• 01 November 2008 - 13:49

Maria & Jan:

Lieve luitjes
    Bedankt voor het verjaardags kaartje aan Maria.Karin van harte gefeliciteerd met jouw verjaardag en maak er maar een Cambodjaans feest van samen met Sanne.Aan het reisverslag op te maken hebben jullie het naar je zin.Dikke kus van ons en groetjes M&J