Transport, transport - Reisverslag uit Bali, Indonesië van Karin en Sanne - WaarBenJij.nu Transport, transport - Reisverslag uit Bali, Indonesië van Karin en Sanne - WaarBenJij.nu

Transport, transport

Door: Sanne

Blijf op de hoogte en volg Karin en Sanne

14 Januari 2009 | Indonesië, Bali

Daar zijn we weer!
We genieten van Bali. We hadden het geluk dat we voor twee weken in een huis konden wonen in het noorden van Bali, Panji Asri. Dit was echt superfijn en een mooie break in zo'n lange reis! Heerlijk om dit mooie huis op de bank te zitten, boekje te lezen, zelf te koken, zelf ontbijtje klaar maken, een koelkast te hebben en dat in een echte Balineese wijk.
We hadden trouwens ook nog een leuk huisdier: op de kamer van ons, recht boven het bed had een gekko van 35 cm haar eieren verstopt! Elke dag kwam ze even checken hoe het met haar toekomstige kroost ging. Grijs met rode stippen. Heel bijzonder.
Voor de tijd dat we daar waren hadden we twee brommertjes gehuurd waardoor we echt integreerden. Lekker rondcrossen aan de linkerkant van de weg, in de ochtend vroeg met een Balinese mee naar de markt en meemaken hoe het er echt aan toe gaat. Wat de niet toeristische prijs van bijvoorbeeld 3 advocado's (21 cent) is.
Bali is een geweldig eiland. Maar heeft ook zo haar eigenaardigheden:
De mensen kennen hier maar 4 namen. Baby nummer 1 heet Wayan, nr 2 is Made, 3 is Nyoman en 4 is Ketut. En bij nummer 5 begin je gewoon weer opnieuw. En toch weten ze altijd over wie ze het nu precies hebben.
Overal liggen offerschaaltjes langs de wegen, op opritten, voor winkeltjes, bij 1 van de duizenden tempeltjes etc. De Balinezen zijn er maar druk mee om elke ochtend en elke avond de goden goedgestemd te houden. Offerschaaltjes zijn van bamboeblad gevouwen, er zit wat rijst in en wat bloemblaadjes. Wierrookje erbij en klaar is (Bali)kees.
Op elke hoek van de straat hoor je "Transport Transport" of "Massage?" En ook wil de Balinees graag weten waar je naar toe gaat, waar je vandaan komt, hoe oud je bent, hoe je heet etc. Dit om te kijken hoe hij je kan plaatsen in het universum. Dus overal een gezellig kletspraatje en een glimlach.

Nu in Ubud, in het midden van het eiland. Lovina in het Noorden had een zwart strand, Ubud ligt in de bergen en tussen de rijstvelden; heerlijk groen. Erg toeristisch, maar ontzettend mooi! We zitten in een home-stay bij een familie thuis dus, ik een kleine kamer voor 6 euro per kamer. Inclusief huisdieren die er rondlopen.

Het was superleuk om de ouders van Ka op de airport af te halen en om samen het eiland te verkennen. Op de brommer met de ouders achterop. De Balinezen vonden het prachtig. Het is ook zo dat ze veel respect hebben voor de ouderen. Dus als wij onderhandelen dan ligt het bedrag hoog maar bij de ouders gaat het een stuk naar benenden. Karin haar vader wordt de Boss genoemd en wordt geacht de rekening te betalen. Wij blij natuurlijk met deze Balinese gewoonte.
Morgen naar een paar tempels en een vulkaan kijken met z'n vieren.
En na Lovina en Ubud gaan we straks nog verder naar het zuiden om nog even van het strand te genieten.

Heel veel warme groetjes (33 graden en veel regen, vooral 's nachts) uit Bali van
Sanne en Karin

• 15 Januari 2009 - 13:38

Margré:

lieve Sanne,Karin,Riet en Gérard. Wat leuk lijkt me dat achterop de brommer bij mijn dochter en dan het landschap zien, naar de mensen zwaaien en natuurlijk af en toe je hart vast houden bij een hobbel of een bocht.Jullie krijgen zo wel een goede indruk van het land met zijn mensen. Hanneke en Evert waren hier zojuist en vertelden hoe mooi het was op Bali.Zij waren dus ook in Lovia Beach en in Ubud. Veel plezier nog met z'n vieren en groetjes .margré

• 17 Januari 2009 - 13:17

Martine:

He meissies,
    leuk om jullie verhalen te lezen. en dank voor de sms met nieuwjaar. mooi om in Marokko ook weer van jullie op Bali te horen :-)
    dikke kussen

• 18 Januari 2009 - 12:03

Tante Francine:

Hoi julie viertjes
    Ik hoor dat jullie volop genieten eerst van Rob en toen van tante Ton, en niet op het adres zitten dat ik van jullie heb gekregen en heb dit niet doorgegeven aan Mia en Frits Driessen.
    Die zijn nu tot 15 feb. in Sanur in het Hyat Bali resort
    Misschien kunnen jullie hun daar ontmoeten.
    Nog heel veel plezier en warmte vanuit een koud en regenachtig Vlierden
    H
    Groetjes van Theo en een dikke kus van tante Francine.

• 19 Januari 2009 - 04:23

Marina:

Hoi hoi Sanne&Karin!
    Mooie verhalen weer! Leuk om te lezen! Geniet er nog een poosje van!
    Liefs, Marina

• 19 Januari 2009 - 08:21

Lotte:

Lieve Sanne en Karin en natuurlijk Riet en Gérard,

Wat heerlijk om weer een nieuw bericht te lezen! Ik heb het wel gemist! Jullie hebben een heerlijke tijd op Bali, dat kan ik me wel voorstellen, want het is daar prachtig!

Geniet van de laatste week op Bali en dan op naar Maleisie!

Joepie!! Bijna terug;-)

x Lotte

• 19 Januari 2009 - 08:24

Lotte:

Nu nog een paar fotootjes:-)

• 19 Januari 2009 - 11:41

Karin:

Tja, de foto's laten weer even op zich wachten. Bali heeft volgens mij het langzaamste internet tot nu toe.... dus uploaden is amper mogelijk. (En de stroomuitval tijdens het internetten is ook erg fijn haha!)

• 23 Januari 2009 - 14:12

Ed & Bibia:

Hallo Gerard, Riet, Karin en Sanne,

Wat een belevenis op Bali.
    Dat hadden wij graag willen zien, jullie met zijn vieren op 2 brommers.

Gerard, je steigt in aanzien bij ons om met zo,n "harem" op stap te zijn. Geniet van je positie, want in Nederland bestaat er geen Boss! Hi, hi.

Geniet nog veel de komende weken.

Groetjes,

• 24 Januari 2009 - 10:47

Virginia:

Hallo Karin en Sanne,

In het begin kon ik jullie maar niet vinden, maar nu... wat een verhalen!!
    Geweldig leuk!

Veel plezier nog!