Terracotta leger - Reisverslag uit Xi'an, China van Karin en Sanne - WaarBenJij.nu Terracotta leger - Reisverslag uit Xi'an, China van Karin en Sanne - WaarBenJij.nu

Terracotta leger

Door: sanne

Blijf op de hoogte en volg Karin en Sanne

12 September 2008 | China, Xi'an

WAUW WAUW WAUW en nog eens WAUW, wat was hetTerracotta leger indrukwekkend. Dank voor de tip Gonny, we hebben zeker onze tijd genomen.
Vanmorgen zijn we naar de bussen bij het station gelopen om daar de bus te nemen naar het Terracotta leger. Alleen hier in Xi'an is het een grote mensenmassa die door elkaar heen loopt (amsterdam is daar niks bij). Tussen die massa door lopen nog allerlei verkopers en rijden taxi's, bussen en fietsers. Een grote chaos dus. Onze bus konden we niet zo snel vinden dus vroegen we aan iemand of die ons kon helpen. De eerste zei geen engels te kunnen. Daarna zei een meisje dat we moesten wachten. Ze rende naar de openbare toiletten om haar vriendin te halen en samen liepen ze voor ons uit door de choas naar de goede bus. Ze vroegen waar we vandaan kwamen. Holland zegt ze niks maar onze taal dutch wel want ze hadden een vriendin in Amsterdam wonen. Ze waren helemaal gelukkig. Eindelijk in de bus, een uurtje rijden. De bus stopt op allerlei voor ons rare plekken om mensen in te laten stappen. Bushaltes langs de grote weg kennen ze hier niet en het maakt ze ook niks uit of ze midden op de weg stoppen om er iemand uit te laten. Bij het Terracotta leger hebben we eerst de film gezien. Het klopt Coen, dat Qin Shi Huang de eerste keizer van China was. Zie ook: http://nl.wikipedia.org/wiki/Terracotta_leger.
Na 2200 jaar is in 1974 het leger per ongelukt ontdekt. Als er zoiets waardevols (een van de 8 wereldwonderen) is gevonden vraag je je af wat er allemaal nog meer onder die vlaktes ligt...
In drie grote hallen is de vondst tentoongesteld. In de laatste hal die we bezochten stonden ongeveer (naar hun schatting) 6000 soldaten van terracotta. Geen 1 soldaat is hetzelfde wat het nog indrukwekkender maakt. Allemaal een andere gezicht, haarstel, stand van de handen, grote enz.
Op de terugweg zijn we in een bus gestapt die ons waarschijnlijk weer naar het treinstation zou brengen. Via een lange hobbeldebobbel weg was de eindhalte gelukkig goed!
Vanavond 8 grote Dumplinks (0,05 cent per stuk) afgehaald en die in het park hier om de hoek opgepeuzeld. Voor de chinezen is de avond in het park een plek om te bewegen en om de ouderen even naar buiten te laten.
Voor ons is nu de avond alweer aangebroken. Erg raar om te beseffen dat het bij julie nog middag is. Zoals Doede al smsde voor ons vanmorgen dat hij na het uitgaan zijn bed in rolde en wij aan ons ontbijtje zaten.
Heel veel groetjes van de avonturiers.

• 12 September 2008 - 12:06

Coen:

Hadi reizigers, er ligt naast de terracotta opgraving nog een grote grafheuvel, op GE is een pad naar boven zichtbaar en een soort tempel. Daar ligt de keizer begraven, maar er zijn nooit opgravingen verricht. Het regent hier en morgen zal het ook wel niet droog blijven. MB

• 12 September 2008 - 12:56

Coen:

Warm is het daar bij jullie 32C-34C! Kleine kans op regen zaterdag.

• 12 September 2008 - 13:10

Coen:

Ik keek naar het weer in Chengdu, komende week ma en di regen, de rest van de week opklaringen, maar ook buien. Op GE zag ik dat er in die regio = Sichuan, waar in mei de 7,9 aardbeving was, op 11 september weer een aardbeving is geweest, westelijk van Chengdu (plm 55km)4,6, maar 300 km noordelijker was die 5,4. Dus wie weet krijgen jullie ook een schokje als jullie daar zijn.

• 12 September 2008 - 16:01

Rob:

Hoi Karin en Sanne,

Leuk om zo te zien wat jullie allemaal aan het doen zijn! Eten ziet er ook goed uit hoor ;-)

Heb nog gesproken met Nienke, gaan nog wat proberen met Ziggo internet maar moet wel lukken om t op te lossen.

Nou heel veel groetjes, kusjes en een mega knuf van Biebje, Zoe, Kyra, Jarni, Delenn, Maureen, mezelf en natuurlijk Victor
    xxxxxxxxxxxxx

• 13 September 2008 - 12:00

Ka:

Nog een aavullende tip voor het Terracotta leger:
    Begin bij Pit 3, dan Pit 2 en dan pas de geweldig imposante Pit 1. De beste route.

• 13 September 2008 - 15:21

Marika:

Aloha! Leuke verhalen zo blijven we een beetje bij! Lijkt me super indrukwekkend die aardewerken soldaten. Volgende week gaan we een paar dagen met de bus weg, maar we blijven jullie volgen met de nieuwe mini laptop!
    Heel knufs, Marika, Leon, Femmie en Floortje

• 13 September 2008 - 21:42

Margre:

Net terug van familiefeest waar ik de couscous-salade naar mee had genomen. Ze vonden het erg lekker,Karin .En Marika bedankt voor het recept,tenminste lekker en lekker makkelijk.'t Feest was erg gezellig, heerlijk gegeten en prachtige boerderij en omgeving.De kleintjes,waren er heel wat, konden zich er ook voortreffelijk amuseren.kus

• 14 September 2008 - 10:33

Javier En Lotte:

Lieve Zussen!

Wat leuk om jullie avonturen te lezen! Na twee weken tapas hadden we ook wel trek in Chinees eten.Gisteravond zijn we naar een chinees restaurant in Ronda gegaan. Het zag er bijna net zo uit als bij jullie op de foto;-)Vandaag vertrekken we naar Jerez de la Frontera, of eigenlijk daar in de buurt, maar ik weet even niet hoe het heet.
    Gelukkig is Sanne weer helemaal beter!!

Muchos besos!!
    Javier en Lotte