Ratanakiri - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Karin en Sanne - WaarBenJij.nu Ratanakiri - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Karin en Sanne - WaarBenJij.nu

Ratanakiri

Door: Sanne

Blijf op de hoogte en volg Karin en Sanne

05 November 2008 | Cambodja, Phnom-Penh

We zijn in een overvolle bus naar het noorden van Cambodja vertrokken. Rijstzakken bij onze voeten, kippen in rieten mandjes in het gangpad, samen met onze bagage. Daartussen 3 mensen die in het gangpad op een klein rood krukje hun reis van 10 uur uitzitten, omdat de rest van de bus vol zit. Zwetende, slapende en vooral veel wagenzieke mensen en de chauffeur heeft zijn voet stevig op het gaspedaal. Ja, we racen echt door Cambodja. De eerste dagen dat we in dit land waren had het gevoel "we zijn hier snel weer weg" ons te pakken. Heel veel vuilnis langs de wegen, op de straten, langs de huizen. Alles wordt op de grond gegooid. Zelfs de prullenmanden die vol zijn, belanden zonder pardon tussen het groen langs de weg.
Mensen zijn arm, kinderen worden de straat op gestuurd om extra geld binnen te halen en baby's worden je voor gehouden tijdens het bedelen. Voor ons was dit een ware cultuurschok.
Zelfs toen we in Siep Reap aankwamen en de rode wegen ons steeds verwelkomde, wilden we snel door naar Laos.
Een week in het stadje heeft ons goed gedaan. Fietsen door Ankor en in de omgeving van Siem Peap heeft ons de ogen geopend voor de vriendelijke en behulpzame mensen. We krijgen per dag wel 100-en glimlachen toegeworpen.
Achter het vuilnis zien we nu ook de mooie natuur en hoe de mensen leven. Het is een leuk land; we blijven nog even!
Onze gastheer in Siep Reap vertelde dat hij problemen had met het personeel; zw werken goed, maar als ze eenmaal uitbetaald krijgen, komen ze niet meer opdagen en houden vakantie. Als het geld op is, komen ze weer om geld vragen. Ook onze tuktuk-driver zei dat hij dagen geen werk had en was blij met de $15,- van die 10-urige werkdag. De rest van de week lag hij half-slapend in zijn tuktuk langs de weg; geen moeite doen om klanten te vinden.
Ze werken hard, of ze werken niet.

Daarna zijn we via Kampong Cham (1 nachtje in het Mekong hotel met geweldig uitzicht) naar Ratanakiri vertrokken. Het noorden van Cambodja.
De natuur wordt steeds groener, voller en meer oerwoud.
In Kampong Cham hebben we met de tuktuk de omgeving verkend. Onze driver als gids. Hij vertelde ons dat ze goede, onbespoten rijst hier verbouwen. Alles met de hand. Het duurt ongeveer 4 maanden voordat het geoogst kan worden. De voet van de plantjes staat in het water. Er zwemmen kleine visjes tussen. Als er geen rijst is, kan het land gebruikt worden als visvijver of als veld voor de soja-bonen.
De boeren verkopen de rijst aan Vietnam en moeten daarna zelf de vieze, wel bespoten rijst uit Vietnam terugkopen om te kunnen eten.
In het dorpje waar we rondkeken, liet hij zien hoe de vrouwen doeken weven als ze niet op het land wreken. De mannen zitten onder ee boom rijstwijn te drinken.... De huizen staan op palen; lekker luchtig en je kunt je vee onder je huis parkeren. De vloeren zijn van Bamboe; ze laten lucht door en het vuil valt naar beneden.
Rijdend door de omgeving zien we veel mooie en dure huizen. Mr Chan vertelde dat een van de huizen van een Cambodiaan in de VS is. Hij stuurt geld om zijn familie hier het huis te laten bouwen en komt na zijn pensioen hier wonen.

Via de NH7, de geasfalteerde weg die door de Chinezen is aangelegd, rijden we via Kratie naar Banlung, in de provincie Ratanakiri. Konden we die naam maar inruilen voor Noord-Holland ofzo; Ratanakiri klinkt toch veel mooier!
De provincie van rode, rode, rode stoffige, stoffige wegen, bergen, watervallen, jungle, weinig electra en koken op hout. Het Ghana-gevoel komt hier helemaal boven!
Onze fiets, en vooral wijzelf zien er na een halve dag als volgt uit: rood peenhaar, rode kleren, rode schoenen en vooral: rood en stoffig!
Met de motorrijder zijn we een dagje rond wezen toeren (en stof happen!) langs watervallen en kratermeer. Heel anders, heel mooi!

Morgen 6 november gaan we met de bus naar de grens; we gaan naar Laos, naar het eiland Dom Dek; waar we hopen de zoetwater dolfijnen van de Mekong te kunnen zien.
Het volgende verhaal kan op zich laten wachten, het zuiden van Laos kent bij na geen internet-verbinding.
Heel veel groeten weer uit Cambodja!
Sanne

• 05 November 2008 - 12:33

Arine:

ik zal jullie berichten missen als jullie in Laos niet kunnen internetten.Ik kijk echt naar jullie avonturen uit.Fijn dat jullie ons zo goed op de hoogte houden.Goede reis weer

• 05 November 2008 - 13:00

Margre:

Wat heerlijk om weer van jullie te lezen .Ik zie het helemaal voor me,ook dat er achter dat vuil vriendelijke mensen schuil gaan net als in Ghana. Ben blij dat jullie langer zijn gebleven. Het is de moeite waard. Die busreis doet me denken aan de overvolle bussen met geit en al in Ghana waar ik me schaamde dat ik een zitplaats had,terwijl de driver mensen die al de hele dag op de bus stonden te wachten zonder pardon voorbij reed.
    Tot het volgende...bericht dan maar.mam

• 05 November 2008 - 13:25

Lotte:

Wat fijn om weer van jullie te lezen! Ik kijk elke dag en als er dan niks staat, is het weer een teleurstelling, hhahaha.
    Het klinkt wel heel mooi waar jullie heen gaan in Laos!
    Hopelijk hebben jullie daarna nog wel zin om ons op de hoogte te houden!

Nu ga ik weer even de foto's bekijken.

Dikke kussen,
    Lotte

• 05 November 2008 - 14:18

Doede:

Sjohoe! Leuk om weer wat te lezen van jullie. Ik ergerde me ook aan de vuilnis overal langs de weg en in het groen. Totdat ik me realiseerde dat de vuilnisophaaldienst niet (helemaal soepel) functioneert.... De Cambodjanen hebben tot een jaar of wat geleden geschoten op alles wat bewoog, dus ook op de vuilniswagens ;-) Veel plezier in Laos.

• 05 November 2008 - 15:31

Coen:

Het zijn wel weer afstanden hoor die jullie afleggen. In je Laos gids hebben jullie vast gelezen dat er bij het aanpalende Don Khon eiland rotsige stroomversnellingen zijn die ze daar watervallen noemen. Bij hoog water zijn ze spectaculair. Op de fiets is het wel te doen: plm 4km, er is een weg vanaf Don Det naar de Franse brug en vandaar naar de "watervallen" (er zijn meerdere aan weerszijden van dat eiland Don Khon. Langs de weg naar de Li Phi waterval ligt ergens het wrak van een lokomotief, hoorde bij de enige spoorweg in Laos, gebouwd in 1911! Voor jullie info: op 31 okt (4,8) en 4 nov (4,2) zijn er weer aardbevingen geweest in Sichuan

• 05 November 2008 - 18:08

Marika:

Hé aloha! klinkt wederom allemaal kei goed. Zijn benieuwd hoe Laos zal zijn.
    Groetjes, Leon Marika Femke Floortje

• 06 November 2008 - 09:55

Walter:

Hoi avonturiersters,
    Het is al wat moeilijker om info te vinden over jullie nieuwe verblijfplaats. Ik lees dat de rivier daar echt wel iets anders is (14 km breed) dan onze Oosterschelde. Veel plezier , Walter

• 06 November 2008 - 12:11

De Wigwammers:

Hoi Sanne en karin,

Hier een berichtje van de Wigwammers, we hebben je kaart op de groep ontvangen en we vonden dat erg leuk om dat te krijgen!
    Hier een aantal berichtjes van de kids:

'Ik vond het leuk dat je de kaart naar ons stuurde. Is het bij jullie ook bijna Sinterklaas? 15 nov. komt hij in Nederland aan. Is het leuk in Cambodja?'

groetjes Donovan

'Wat een leuke kaart! hebben jullie daar ook lampen? Wat is het lekkerste wat jullie hebben gegeten? Ik vind spinazie met ei lekker. ik vond jou aardig Sanne'.

groetjes Quincy

'Hoi Sanne, wat leuk dat je een kaartje hebt gestuurd. Ik ben in de herfstvakantie naar slagharen geweest, dat vond ik erg leuk. Ik hoop dat je snel terug komt'.

groetjes Alex

'hoi Sanne, ik zit nu op voetbal en vind dat erg leuk. Ik heb nike schoenen en een bal. Kennen ze daar ook voetbal?'.

groetjes Francis

En natuurlijk krijg je van de nieuwe kinderen Gino 5 jaar, Destiny 7 jaar (bijna 8 jaar) en Justin 10 jaar de groetjes en zijn ze benieuwd naar jou.

Tot slot de groetjes van Anita, Astrid, Yvonne, Heine, Anouk Linda, Bea en Willeke

HAVE FUN!!!

ps: Pascal is naar de Woudlopers toe gegaan!
    En we krijgen een nieuw meisje terug.

• 07 November 2008 - 19:00

Riet:

Kijk door de troep heen en blijf genieten. Wacht op jullie volgende verhaal.MA

• 07 November 2008 - 22:12

Tante Francine:

Fijn dat jullie zo genieten.Karin nog proficiat groetjes vanuit Vlierden ook voor Sanne.

• 07 November 2008 - 22:25

Hay Kasa:

wat geweldig zo'n vakantie ben jaloers op jullie. Geniet verder maar want waarschijnlijk is dit in jullie leven eenmalig, of zeg je net als wij, "we moeten nog eens terug,want we hebben nog niet alles gezien. Fijn dat jullie zo genieten,tot ziens en of horens. Pa

• 08 November 2008 - 16:37

Rian:

Hee Karin en Sanne,

Superleuk om al jullie berichtjes te lezen. Het wordt tijd om ook eens wat van deze kant te laten horen. Allereerst, Karin, nog gefeliciteerd! Wel een week te laat, maar toch nog zeeer gemeend. Op jouw verjaardag hebben we jullie tuin nog een beetje gefatsoeneerd en een paar pompoenen meegenomen. Hij kan er nu weer een poosje tegen. Lezen jullie ook mail, of kan hier verder "alles" op gezegd worden? :-) Hoor het wel, geniet ervan en tot lezens weer!

Groetjes!

• 08 November 2008 - 20:38

Groetjes Uit Dongen:

tja dan heb je onverwachts opeens Karin aan de telefoon paar weken geleden. Wat moet ik vertellen. SNEL SNEL wat moet ik vertellen. Dat is dan een raar telefoon gesprekje.
    Hier gata het lekker. Vandaag kwam carnaval tersprake. Valt het woord arnaval hier dan zeggen Hanna en ceel dan zijn Karin en Sanne ook weer terug.
    groetje en geniet ze.

Ondanks dit internet gebeuren verwaht ik wel als jullie terug zijn een dia avond.