Boottocht of rampenplan?! - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Karin en Sanne - WaarBenJij.nu Boottocht of rampenplan?! - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Karin en Sanne - WaarBenJij.nu

Boottocht of rampenplan?!

Door: Karin

Blijf op de hoogte en volg Karin en Sanne

01 December 2008 | Thailand, Chiang Mai

Hallo allemaal!

Luang Prabang is een geweldig mooi en heel rustig stadje wat we in een paar dagen bekeken hebben. Voormalige hoofdstad, met het paleis van de koning (wat we dan ook bekeken hebben op onze blote voetjes... je mag niet met je schoenen naar binnen).
's Ochtends heel vroeg opgestaan om bij de zonsopgang naar de monniken te gaan kijken die eten krijgen van de mensen langs de straat. Daarna gaan ze naar hun klooster terug, delen het eten en na 12 uur mogen ze niets meer eten, maar nog wel drinken. Er wordt ook een gedeelte aan de armen gegeven. Elke jongen moet minimaal 3 maanden in een klooster zitten en mag dan kiezen of hij wel/niet monik wil zijn. (De begeleider van een lesgevende-monnik uit Singapore begon een gezellig praatje met ons in het park; dus wij hebben hem de oren van zijn hoofd gevraagd natuurlijk.)

Ook naar de overkant van de rivier geweest met de lokale pont (na een belaging door toeristen-bootmannen doorstaan te hebben), om daar te zien wat "tegenovergestelde" nu echt betekent. Luang Prabang op de Werelderfgoed-lijst is rijk, schoon, georganiseerd en vol met rijke westerse toeristen, terwijl de overkant erg arm is, zandwegen heeft en amper toeristen ziet. Jammer, maar ook wel weer echt Laos.

En toen de boottocht naar de grens......
2 dagen lang op een boot klinkt als een echte "cruise", maar als je je een Amsterdamse rondvaartboot voorstelt, met HOUTEN kleine bankjes en een paar autostoelen, dan heb je enig idee op wat voor boot we zaten. Heel gezellig allemaal! Want je hebt meteen wat te bepraten met je mede-passagiers. ;-)

's Avonds (KOUD!!) bij het aanmeren in het tussenplaatsje werden de tassen bijna van de boot getrokken en heerste er een vervelende sfeer. Dus maar snel een guesthouse gezocht: slecht geslapen ivm koude douche en viezig kamertje. En we hadden het verhaal gehoord dat er ook ratten zouden zitten!! AAAHHHH (Geen gezien gelukkig.)

's Morgens maar weer met z'n allen op de volgende houten smalle boot, die tot 13.00 uur zijn werk heel goed deed. En toen begaf de motor het. Gelukkig lagen we net aan land om iemand uit te laten stappen, want met geen mogelijkheid was het ding meer aan de praat te krijgen. Binnen 10 minuten lag er wel een nog kleiner bootje langszij, dus toen de madam van de boot riep: "get out" rende iedereen naar het bootje om toch maar een fatsoenlijke zitplaats te bemachtigen. Dus opgevouwen en wel naar de grens bij Thailand gevaren.... die bij aankomst natuurlijk al gesloten was :-)
Dus dan nog maar een nachtje in Laos slapen, maar deze keer met een schone kamer met WARM water. Heerlijk.

De tocht was trouwens geweldig mooi hoor! Ondanks alles toch een echte aanrader als iemand ooit deze kant op gaat.

De volgende ochtend de Mekong voor de laatste keer overgestoken naar Thailand. Daar een ritje naar het busstation (ja, eerst naar de luxe bus gebracht, maar daar trappen deze dames mooi niet in!), toch maar in de lokale gammele bus naar Chiang Rai a 3 uur, daar uurtje wachten en met de bus weer 3,5 uur naar Chiang Mai. (Tja, met die luxe eerste bus waren we er veel sneller geweest en achteraf even duur haha... zo leren we elke dag weer bij)

Nu in Chiang Mai in een hele mooie, schone kamer met warm water, tv (ook al 6 weken moeten missen) met voornamelijk Thaise zenders. En CNN voor het nieuws over Bangkok. En het gaat echt alleen om Bangkok. Het is erg rustig in de rest van Thailand. Hier dus ook, omdat er momenteel amper toeristen het land in kunnen.
Woensdag beginnen we met een 5-daagse massage-cursus (nerve-touch), dus we blijven hier wel een tijdje.

Groeten aan de Sint,
Karin en Sanne

Er zijn weer foto's!

• 01 December 2008 - 13:49

Margre:

Lieve Karin en Sanne ,ben nu wel benieuwd naar wat jullie die monnik allemaal vroegen.
    En soms is goedkoop [lange]duurkoop, maar dat weet je nooit van tevoren. Ben blij dat er boven in Thailand geen onlusten zijn. liefs,mam

• 01 December 2008 - 14:29

Coen:

Hallowi, volgens de berichten regeert de regering vanuit Chiang Mai, maar omdat het platteland voor de regering heeft gestemd, zal het daar wel rustig blijven. Moesten lullie voor het laatste bootje nog betalen, of hadden de schippers een deal gesloten al dan niet via een mobieltje (gebruiken ze die daar net zoveel als in de grote steden? Jullie zullen wel spierpijn krijgen van dat masseren, maar dan kun je elkaar in ieder geval helpen. Kus (2x) Cn

• 02 December 2008 - 00:39

Lenneke:

Leuk jullie verhalen te lezen!!!
    Een massage cursus! Dat klinkt erg goed! Ben erg benieuwd naar de resultaten!
    BLijf genieten daar!!

• 03 December 2008 - 15:22

Lotte:

Hoi S&K,

Weer blij om jullie nieuwe verhaal te lezen. Wel grappig van de bus. Soms moet je gewoon een afweging maken, of je luxe wil of niet. En als je wat luxer wil betaal je iets meer.
    Ik hoop dat jullie veel opsteken van de massagecursus! Dat kan bijna niet anders als je 5 dagen gaat oefenen. Jullie mogen mij wel als proefkonijn gebruiken als jullie terug zijn:-)
    Jullie foto's zijn weer prachtig! Wel geinig die beelden met jullie maskers. En die ene lijkt inderdaad op Beatrix, hahaha.

Ik mail vanavond ook een foto!

x Lotte