Friends in Vang Vien - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Karin en Sanne - WaarBenJij.nu Friends in Vang Vien - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Karin en Sanne - WaarBenJij.nu

Friends in Vang Vien

Door: Karin

Blijf op de hoogte en volg Karin en Sanne

24 November 2008 | Laos, Luang Prabang

Hallo allemaal!

Vanuit Vientiane hebben we de lokale bus genomen naar Vang Vien. 70.000 kip (7 euro) voor een gammele bus, maar nu eindelijk weer eens reizen zonder al te veel toeristen.
Op Vang Vien dachten we al een beetje voorbereid te zijn, maar laat ik je garanderen: je kunt je niet voorbereiden op Vang Vien!
Ik ben benieuwd of ik het zelfs een beetje voor jullie op papier kan krijgen. Hierbij een poging:
Vang Vien is een piepklein dorpje op een van de mooiste locaties die Laos rijk is. Tussen de Lime-stone bergen, met een rivier is het echt geweldig mooi!
MAAR: denk aan een combinatie van Salou/Alanya/Zandvoort icm met een Ontwikkelingsland..... Dat is een beetje het geval. Er zijn honderden barren en guesthouses en evenzoveel toeristen. (Voornamelijk ook het publiek wat op een badplaats af komt.) De prijzen zijn laag, het biergehalte is hoog. En het beste/ergste van alles: de Friends-barren. Een bar met lage banken waarop je alleen onderuitgezakt kunt liggen, bestel je biertje of je Happy-shake(met geestverruimende fruitjes), bordje eten op schoot en 24 uur per dag genieten van alle afleveringen van Friends op grootbeeld!! HAHAHAH :-)
Nog nooit zoiets gezien of meegemaakt en we zullen het waarschijnlijk ook nooit meer tegenkomen. Wauw! Een echte haat-liefde ervaring.
2 voordelen:
1. door de grote inkomsten heeft Vang Vien een prima ziekenhuis kunnen bouwen (een van de weinigen in de regio)
2. we kunnen eindelijk de was doen in een wasmachine ipv handwas :-)

We hebben er een geweldig leuke, rieten bungalow gevonden in een grote tuin aan het water. Paar daagjes fietsen in de geweldige omgeving en 's avonds lekker uit eten, waarvan 1 avond gezellig op stap geweest met 2 Nederlandse mannen uit Amsterdam.

En natuurlijk ook wezen tuben: de ervaring van Vang Vien die je "gedaan moet hebben!". Oftewel: met een autoband (ladderzat) de rivier af. De eerste 10 minuten kom je alleen barretjes tegen langs de waterkant waar iedereen uitstapt om nog eens flink van de Beer Lao en de harde muziek te genieten. Start: meestal tussen 10 en 12 uur 's ochtends. Einde: 18.00 uur. Waarvan 1,5 uur op het water ;-)

Ik denk dat ik zo wel een beetje een beeld heb neer kunnen zetten van Vang Vien. Maar vergeet niet: ondanks de verschrikkingen hebben we er een geweldig leuke tijd gehad!

Nu in Luang Prabang aangekomen; de voormalige hoofdstad, waar de (in traditionele oranje kleding) bedelmonniken elke ochtend om 6 uur hun rondje door de stad maken.
Hier gaan we ook weer een paar dagen rondkijken en dan gaan we door voor de 2-daagse boottocht naar de grens met Thailand Chiang Mai.
Maar eerst nog lekker van Laos genieten!

Het beste maar weer voor iedereen,
Karin en Sanne

P.S. Zoals jullie begrijpen is onze voorraad boeken er natuurlijk al lang doorheen: maar gelukkig bestaat er een goede ruilhandel in boeken. Dus ondertussen al veel gelezen en veel geruild.

• 24 November 2008 - 08:02

Margre:

hoi kasa,jullie kunnen het goed en leuk beschrijven, maar zeg niet dat ik je niet gewaarschuwd had. toen ik na een lange taxirit door het Laotiaanse landschap met zijn rijstvelden en paalwoningen en 2 lijkverbrandingen, aankwam in Vang Vieng dacht ik op een andere planeet beland te zijn.Ineens was je weer midden in een vakantiedorp in Europa.Maar wel leuk dat jullie dat autobandengedoe ook hebben gedaan.
    Hier zijn al de eerste sneeuwballen gegooid en het is nu weer natte sneeuw die uit de hemel komt dwarrelen. Ben benieuwd naar L P. liefs mam

• 24 November 2008 - 09:46

Ayse:

Hoeveel afleveringen van Friends hebben jullie gezien ;-) Je mag het best toegeven hoor ;-)

Liefs,
    Ayse

• 24 November 2008 - 09:56

Lotte:

Wat een verhaal! Dat klinkt als mijn favoriete vakantieoord;-)

Weer mooie foto's!!

Wij zijn zaterdag naar Apeldoorn geweest om oma het grote nieuws te vertelllen. 's Avonds ging het sneeuwen en zondag lag er een flink pak! In Amsterdam was het alweer gesmolten.

Veel plezier in de hoofdstad.

Dikke kussen,

Lotte

• 24 November 2008 - 13:49

Ma Riet:

Gelukkig geen botten gebroken.Willen jullie nog wel terug naar t saaie Nederland?

• 25 November 2008 - 21:11

Gertrude:

tjee, meiden toch..... ik blijf me verbazen als ik jullie verslagen lees. enne denken jullie nog gewoon een hollandsbestaan te gaan leiden/lijden bij terug komst?
    ach, je krijgt mogelijk een troost: het vervolg van; de oudste. Want hoe loopt dat avontuur nu af? (ik heb hem dus uit en wil eigenlijk meteen door met de strijd, dus even kijken of de nieuwe al uit is.)
    veel liefs gertrude

• 25 November 2008 - 21:35

Gertrude:

wanneer zijn jullie ook al weer terug?
    heb nm net een "leuk" boek gekocht via bol.com. Zie aan, ook ik ga op modern, dit is voor mij een soort avontuur.......
    Dus overmorgen schijn ik te kunnen beginnen.... zal ik ook zo'n site als jullie beginnen, zodat ik jullie op de hoogte kan houden van mijn fantasieavontuur...
    veel liefss

• 26 November 2008 - 15:28

Coen:

èn, hebben jullie al op het bankje gezeten? Gaan jullie naar Chiang Rai, dat relatief dicht bij de grens ligt of naar Chiang Mai, dat veel verder weg is. Voor jullie info, demonstranten hebben het vliegveld van Bangkok geblokkeerd, alle vluchten afgelast, Ook vanuit AMS. Er is een krachtmeting aan de gang tussen de oppositie en de zittende premier Somchai Wongsarat waarbij ook de voormalige premier Thaksin Shinawatra (gevlucht naar GB wegens veroordeling voor corruptie) een rol speelt

• 26 November 2008 - 18:35

Marika:

Hé hallo,
    Geweldig barretjes met alle afleveringen van Friends!! Hoeveel afleveringen heb je al gezien? Nog foto's gemaakt van de autobandenvaart? Dit weekend stuur ik jullie weer een mail met al onze avonturen uit het koude Nederland.
    Liefs, Leon Marika Femke Floortje

• 27 November 2008 - 12:24

TanTon:

Hé Grote Genieters!!!

Ik krijg, ondanks alle vervelende berichten uit Thailand en India, steeds meer zin om ook zo'n buitenwesters 'reisje' te maken!!!
    Jullie verslagen zijn elke keer weer een leuk kadootje om mee te genieten. Enjou your mini-cruise!
    Ton & Pierre.

• 27 November 2008 - 13:38

Karin:

We gaan richting Noord-Thailand, maar houden het nieuws in de gaten. We houden jullie op de hoogte.

• 27 November 2008 - 18:54

Hanneke En Evert:

Nou jullie hebben het wel naar je zin, geloven we.