Sabai dii - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Karin en Sanne - WaarBenJij.nu Sabai dii - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Karin en Sanne - WaarBenJij.nu

Sabai dii

Door: Sanne

Blijf op de hoogte en volg Karin en Sanne

17 November 2008 | Laos, Vientiane

We hebben Laos verkend met de motor (Honda wave 100, 4 versnellingen)!!! Vanuit Pakse zijn we vertrokken naar Tad Lo. De eerste dag hadden we een verharde weg. Alles stond redelijk goed aangegeven en we reden rond de 35-40 km p.u. Onderweg hebben we mooie en indrukwekkende watervallen bekeken. Dit zijn de bezienswaardigheden in het binnenland. Rond lunchtijd zijn we ergens langs de weg gestopt bij een lokaal restaurantje om iets te eten. De mensen spraken geen Engels dus probeerden we ons met handen-en-voeten duidelijk te maken. Gewoon aangewezen wat de man naast ons at, een heerlijke noodlesoup. Ze waren een beetje afstandelijk en reageerde niet echt op ons. We begonnen ons af vragen waarom iedereen vertelde dat Laos zo gastvrij is. Maar we kwamen er snel achter, de eigenaar sprong namelijk op zijn scooter en kwam 5 min later terug met een man achterop. De Engelse teacher uit het dorpje die lekker lag te slapen. Hij kon met ons praten terwijl we van ons soepje genoten. Gewelidg toch!! In het gesprek werd duidelijk dat hij gemiddeld 40 euro per maand verdient.... (tja dat is ons dagbudget).
In Tad Lo hebben we in een hutje geslapen en in de avond het badderen van de olifant bewonderd die daar elke dag zijn route loopt met toeristen op zijn rug.
De volgende dag weer terug naar Pakse gegaan. Met de motor konden we al beter overweg. Het tanken gebeurd gewoon langs de weg. Er worden flessen met benzine verkocht of het kan bij een Laotiaans tankstationnetje (zie foto). De kaart die we bij ons hadden was wat onduidelijk dus we zijn op de gok vertrokken. Uiteindelijk belandden we op een rode binnendoor weg met allerlei bulten en gaten. Een heel avontuur! Telkens als we in een dorpje kwamen riepen we 'Paksong' (het 'grote' stadje waar we heen moesten) en werd er door de mannen onder de boom unaniem 1 kant uit gewezen. erg leuke wegwijzers zo! Na drie uur Laos-avontuur langs de koffie en bananenplantages kwamen we gelukkig in Paksong. Daar gegeten en weer naar Pakse gescheurd (45 k, pu) voor zonsondergang!
In Pakse kwamen we een Nederlandse jongen tegen die alleen in een kano de Mekong afvoer van Vientianne naar Vietnam, erg knap!
Vanuit Pakse zijn we met de slaapbus (een mooi geschilderde bus met twee persoonsbedden binnenin) naar Vientianne gereden. Alle guesthouses en hotels bleken vol te zitten. We hebben dus drie uur moeten wachten voordat we een kamer konden bemachtigen. Toevallig naast het hotel waar m'n moeder een paar jaar geleden heeft geslapen. Het is hier de hoofdstad maar het lijkt meer Tilburg. Rustig, gezellig en gemoedelijk. We hebben gister rond gefietst en de bezienswardigheden bekeken (er is hier zelf een arc de triomph). Je kunt hier heerlijk eten aan de Mekong met uitzicht op Thailand. Vandaag zijn we met de plaatselijke bus (vol, met z'n drieen op de bak gepropt) naar het Buddha park gegaan. En vanmiddag naar de sauna!! Een plaatselijk stoomsauna bij een tempel. Erg grappig en relaxt om het mee te maken!
Morgen vertrekken we naar Vang Vieng. Het schijnt er erg toeristisch te zijn wat ons niet verbaast want in heel Loas zijn we meer reizigers tegen gekomen dan China, Vietnam en Cambodja bij elkaar.
Oja, natuurlijk hebben we ook koffie geocht bij de plantage. Een zak met geroosterde koffiebonen, deze bij een koffiebar hier in Vientianne laten malen en nu hebben we elke ochtend heerlijke koffie!!!
Proost en Sabai dii Karin en Sanne

Er staan weer nieuwe foto's op de site:

• 18 November 2008 - 08:27

Lotte:

Weer een prachtig verhaal! Ik zou best zo'n kopje koffie lusten! Geniet ervan!!

Dikke kussen L

• 19 November 2008 - 12:35

Petry:

Wauw, weer een verhaal omjaloers op te zijn!! heerlijk we genieten met jullie mee!

Dikke kus, Erwin, Petry en Lotte!

• 20 November 2008 - 12:40

Mart:

Hoejoehoe zo lekker met jullie skypen, leuk leuk leuk!

• 23 November 2008 - 07:25

Martin En Margot:

Super om alles te lezen en wat een geweldige foto's! Echt leuk om zo een completer beeld te krijgen. Bij jullie is het lekker warm, hier heeft het gesneeuwd en hebben we gisteren de 1e sneeuwballen gegooid!

Liefs,
    Margot

• 23 November 2008 - 14:45

Liesbeth:

Het is zondagmiddag en het sneeuwt hier en het is koud. geen leuk weer om te wandelen. dus tijd om jullie verhalen te lezen en foto's te bekijken. Geweldig!! wat jullie allemaal meemaken en zien! ik blijf jullie graag volgen.
    groetjes, Liesbeth Welt